Αλληγορίες


Τύχη Μπελίνι

Giovanni bellini, quattro allegorie

Η αλληγορία της τύχης

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι να προσεγγίσουμε και να κατανοήσουμε την έννοια της αλληγορίας. Ένας πρώτος τρόπος είναι ο καθαρά ετυμολογικός. Σύμφωνα λοιπόν με την ετυμολογία της λέξης, η αλληγορία είναι ένας μεταφορικός εκφραστικός τρόπος, ο οποίος κρύβει νοήματα διαφορετικά από εκείνα που φανερώνουν οι χρησιμοποιούμενες συγκεκριμένες λέξεις.

Ύστερα από αυτη την πρώτη προσέγγιση, φαίνεται καθαρά ότι η αλληγορία είναι μια εκφραστική τεχνική με την οποία επιδιώκεται και επιτυνχάνεται η απόκρυψη του πραγματικού νοήματος. Συνεπώς, οπουδήποτε λειτουργεί η έννοια της αλληγορίας, χρειάζεται και απαιτείται μια ειδική ανάγνωση για την αποκωδικοποίηση και την κατανόηση του πραγματικού νοήματος. Αύτη η ειδική ανάγνωση προϋποθέτει την ικανότητα να διαβάζουμε ένα αλληγορικό κείμενο «κάτω από τις λέξεις», για να αποκαλύψουμε τα κρυμμένα ή, έστω, τα δυσδιάκριτα νοήματα.«ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ

«Η ερμηνεία κάθε έργου είναι η ερμη­νεία του εαυτού μας, όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το δια­βάζει, το βλέπει η το ακούει, θέλω να πω του εαυτού μας, αν δεν του δώσουμε μιαν υπερβολικά στενόχωρη έννοια, αν τον ονομάσουμε -έστω- τον ‘‘πρώτο μας εαυτό’’.«Ερμηνεία της Τέχνης» Γ. Σεφέρης

Η αλληγορία είναι μια ερμηνεία. Η κάθε ερμηνεία έχει ένα μεγάλο ή μικρό βαθμό υποκειμενικότητας, εφ όσον ο άνθρωπος είναι υποκείμενο  σε ένα κόσμο αντικειμένων,  που εξαρτάται από  το εύρος, το πλάτος της αντίληψης  του ερμηνευτή και το βάθος της  αυτοσυνείδησης του. Είναι δε κατά κάποιο τρόπο αυθαίρετη, όπως όλα τα μεγάλα θεωρητικά συστήματα και σύμβολα. Τα γράμματα, οι αριθμοί, οι μονάδες μέτρησης ,οι συντεταγμένες, τα μαθηματικά η φυσική και οριοθετούνται πάντα από συστήματα αναφοράς και αξιωματικές προτάσεις που ορίζουν την βάση τους. Όσο πιο συνεπής είναι ο ερμηνευτής με  αυτή την βάση ως σημείο αφετηρίας και επιστροφής του τόσο πιο κοντά  βρίσκεται σε αυτό που αναφέρει ο Στανιλάφσκι στο Πλάθοντας ένα ρόλο:’Πως η δημιουργία είναι για την αιωνιότητα’.Έτσι έπαιζε ο Σαλβίνι.Για την αιωνιότητα!

Οπωσδήποτε το πρόβλημα της ερμηνείας και  των διαφόρων μεθόδων έγκειται  πάντοτε  σε ένα πρόβλημα σημείου αναφοράς που πρέπει να οριστεί για να μην κάποιος στην διερεύνηση εξερεύνηση του προβλήματος χαθεί.

Οι μεγάλοι φυσικοί μαθηματικοί ήταν πρωτίστως  μεγάλοι φιλόσοφοι ευφάνταστοι  ονειροπόλοι και περιγραφικοί.Οι εξισώσεις θα ακολουθούσαν κατόπιν  σε λογική σειρά.Η αναζήτηση  μιας λύσης σε ένα σύστημα που μπορεί να είναι αδύνατος αλλά σε κάποιο άλλο δυνατή. Έτσι η επιλογή του συστήματος αναφοράς πρέπει να είναι πολύ προσεχτική.

Η εξερεύνηση της γνώσης είναι ένα θέμα πολύ σοβαρό που θα απασχολήσει λίγους ανθρώπους  στην κατάκτηση της με τρόπο ολοκληρωμένο και ουσιαστικό.Έτσι  δεν έχουμε πολλούς όμορφους ανθρώπους αν και έχουμε αρκετούς μορφωμένους και η γνώση δεν συμβαδίζει παρέα με την αυτογνωσία.Φυσικά και οι τελείως ακαλλιέργητοι άνθρωποι είναι πέρα από κάθε προσδοκία σε μεγάλη ασχημονία.Έτσι σε κάθε μεγάλο ταξίδι της γνώσης ορίζεται το σύστημα αναφοράς αλλά και το σύστημα αξιών καθώς επίσης ο στόχος και  ο προσδιορισμός.

Αν δεν γνωρίζει κανείς που θέλει να φθάσει οπουδήποτε μπορεί να  είναι καλά αλλά δεν θα μάθει ποτέ που θα μπορούσε να είχε φθάσει.

Αστραία

Advertisements

2 thoughts on “Αλληγορίες

  1. Τα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως σύγχρονοι άνθρωποι δεν μπορούν να λυθούν ούτε με φλυαρίες ούτε με στείρες αντιπαραθέσεις παρά μόνο με θέσεις και προτάσεις που να είναι δίκαιες και αρμονικές.Η θέση μας μπορεί να είναι η τοποθέτηση των Ομηρικών Επών στο κέντρο ενός κύκλου ως σημείου αναφοράς με μεγάλη ακτίνα διερεύνησης.Οι λόγοι είναι πολλοί. Έχουν αναφερθεί σε προηγούμενη ομιλία μου και δεν θα επεκταθώ σε αυτή την μικρή εισαγωγή.
    Η θέση μας είναι η σύνδεση μας με την πολυδιάστατη βίβλο των Ελλήνων και η κατανόηση τους με το πολυμήχανο πνεύμα του Οδυσσέα. Ποιος είναι ο Οδυσσέας, ο μεγάλος απών του παλατιού της Ιθάκης; Δεν είναι το βασανισμένο μυαλό, ο νους του κάθε ανθρώπου;
    http://astrealeonidou.blogspot.gr/2013/06/blog-post_9412.html

  2. Παρομοίωση, αλληγορία και μεταφορά. Γρήγορος σαν τον άνεμο…

    Ομήρου Ιλιάς Κ,37

    Εκείνα, όμως, που τόσο οι «αστυνόμοι» φυσικοί όσο και οι «κλέφτες» της λογοτεχνίας διατήρησαν ανέπαφα ήταν τα πανάρχαια εργαλεία της ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗΣ, της ΑΛΛΗΓΟΡΙΑΣ και της ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ.
    Η παρομοίωση, βασικό στοιχείο της επικοινωνίας των ανθρώπων, είναι γεφύρι, από το χειροπιαστό στο ασύλληπτο, από το κοντινό στο απόμακρο, από το γνώριμο στο ασαφές. Είναι γεφύρι ανάμεσα σε γεγονότα του τώρα και σε βιώματα του κάποτε, σκορπισμένα στην ευρύτερη περιοχή της Συνείδησης.
    Η αναζήτηση ενός δεσμού ανάμεσα στο οικείο και στο αρχικά απερίγραπτο και η επιδιωκόμενη σύζευξη του αναγνωρίσιμου με το σκοτεινό δημιουργούν τους ποταμούς των σαν, των καθώς και των όπως, οι οποίοι πλημμυρίζουν τις γειτονιές της γλώσσας, αγγίζουν τις μορφές και τις ιδιότητες, τις γεύσεις και τις οσμές, τις καταστάσεις και τα συναισθήματα, γίνονται απολύτως αναγκαίοι όταν ο νους θελήσει να συλλάβει τις αφηρημένες έννοιες.
    Οι κλέφτες της λογοτεχνίας και οι αστυνόμοι της φυσικής πορεύονται μέσα από δρόμους διαφορετικούς αλλά ανάμεσα στα κίνητρά τους μπορούμε εύκολα να εντοπίσουμε ΕΝΑ, τουλάχιστον, ΚΟΙΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ.
    Είναι η ΑΓΩΝΙΑ του πλάσματος άνθρωπος να φωτίσει ορισμένες δυσδιάκριτες περιοχές του «έξω Σύμπαντος» αλλά και του εαυτού του. Και είναι αυτή που τον ωθεί σε παρομοιώσεις και σε αναλογίες, σε αλληγορίες και σε μεταφορές� σε Αριγνώτες που λάμπουν, σε μπίλιες σκληρές και αεικίνητες, σε παράξενους δαίμονες και σε ανυποψίαστες γάτες.
    Ο κλέφτης και ο αστυνόμος δεν είναι παρά δύο από τις όψεις του sapiens sapiens o οποίος διαθέτει Σκέψη ικανή να στερεώνει σκαλοπάτια στον αέρα και, καθώς εκείνος θα ανεβαίνει σ’ αυτά, να τον κρατάει με το ράμφος της.
    http://users.sch.gr/kassetas/applequark22b.htm

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s